Недеља превенције повреда у саобраћају обележава се сваке године, последње недеље априла, са циљем подизања свести о значају превенције повређивања у саобраћају. Саобраћајни трауматизам са својим последицама, односно високом стопом смртности, повређивања и инвалидитетом, представља оптерећење целог друштва, а не само система здравствене заштите. Превенција повреда у саобраћају подједнако је битна као и превенција хроничних незаразних болести (као што су кардиоваскуларне, малигне болести и сл.).
Према подацима Светске здравствене организације повреде у саобраћају, са преко 1.500.000 умрлих и више десетина милиона повређених годишње, један су од водећих узрока превременог умирања у свим земљама света. Готово половину погинулих на путевима чине пешаци, бициклисти и мотоциклисти.
У протеклих пет година, у Србији је у саобраћајним незгодама на путевима, скоро 2 700 људи изгубило живот, а готово 98 000 је задобило лакше или теже телесне повреде.
Посматрано по својствима, највећи удео у броју погинулих лица у 2020. години имају возачи моторних возила (48%), затим следе пешаци (26%), путници (17%) и возачи бицикала (8%). Највише повређених лица било је у својству возача моторног возила (48%), затим у својству путника (32%), пешака (12%) и возача бицикла (8%).
Главни узроци саобраћајних несрећа су:
- неприлагођена брзина,
- непоштовање саобраћајних прописа,
- невезивање сигурносних појасева,
- употреба алкохола.
Мере безбедног понашања у саобраћају су:
- Везивање сигурносног појаса за све учеснике у саобраћају и путнике у возилима смањује ризик од тешких повреда за око 40-60%.
- Употреба дечијих аутоседишта – седишта за бебе, малу децу и старију децу веома су ефикасна у превенцији смртних исхода у својству путника у возилима. Правилно коришћена аутоседишта смањују стопу смртности приликом судара возила од 71% (одојчад) и 54% (мала деца).
- Прилагођена брзина кретања – смањење просечне брзине од 5% може да доведе до смањења броја укупних судара за чак 30%.
- Забрана коришћења мобилних телефона у току вожње – коришћењем мобилног телефона у току вожње пажња се смањује за 50%.
- Забрана вожње у алкохолисаном стању – вожња у пијаном стању повећава ризик од судара, као и вероватноћу смртног исхода или озбиљне повреде. Усвајањем закона који забрањује вожњу у алкохолисаном стању може да се смањи број смртних исхода на путевима за 20%.
- Приликом вожње бицикла и мотора обавезна је заштитна кацига – кацига смањује ризик од настанка смртног исхода за 40%.
- Улицу не прелазити ван пешачког прелаза или када је на семафору црвено светло.
Према подацима Агенције за безбедност саобраћаја (АБС, Прегледни извештај, Безбедност пешака у саобраћају, 2022) међу погинулим пешацима највише су заступљена лица старија од 65 година (53%). Око две трећине погинулих пешака (62%) су мушког пола. Пешаци највише смртно страдају у време “првог мрака“ и у време сумрака. Највише саобраћајних незгода са погинулим и повређеним пешацима се догоди у периоду између 18 и 19 часa. Највећи број пешака (93%) настрада у насељу. Ван раскрсница погине 67% пешака, док у раскрсницама погине 33%. Као главни фактори који доприносе страдању пешака наводе се предузимање непромишљених радњи од стране возача (услед неприлагођене брзине условима саобраћаја и стању пута), као и неопрезно ступање на коловоз пешака (а да се претходно није уверио да то може безбедно да учини), али и тамна одећа пешака.
Деца и млади су посебно рањива категорија учесника у саобраћају, јер је у овом узрасту саобраћајни трауматизам водећи узрок смрти и инвалидности. Према подацима Агенције за безбедност саобраћаја (АБС, Прегледни извештај, Анализа страдања деце у периоду 2018-2022. године) у Србији у просеку годишње, живот изгуби око 12 и буде повређено око 1.360 (око 170 тешких телесних повреда и 1.190 лакших телесних повреда) деце у саобраћајним незгодама. Другим речима, сваког месеца једно дете погине и нешто више од 110 деце буде повређено у саобраћајним незгодама. У путничким возилима (возач и путник) смртно страда 46%, тешке телесне повреде задобије 27% и лаке телесне повреде задобије 56% деце. Од укупног броја смртно страдале деце 40% живот изгуби као пешак, 48% задобије тешке телесне повреде и 31% задобије лаке телесне повреде. Анализирајући број повређене деце у саобраћају у зависности од узраста може се уочити да се број повређене деце повећава са сваком годином старости детета, тако да је највише повређене деце међу четрнаестогодишњацима. Забрињавајуће је да деца у мањем проценту од одраслих пешака прелазе коловоз на пешачком прелазу, и то свега 71,6%.
Током 2020. године у болницама Златиборског окрука хоспитализовано је 211-оро деце услед трауматизма, од којих је 14.2% означено као саобраћајни (табела 1).
Табела 1. Саобраћајни трауматизам на територији Златиборског округа
Извор података: Извештај о хоспитализацији, ЗЗЈЗ Ужице
На територији Златиборског округа, у периоду 2006-2020. године, на жалост од последица саобраћајног трауматизма страдало је 16-торо деце – преко половине (68.75%) на територији Града Ужица (табела 2).
Табела 2. Деца страдала услед саобраћајног трауматизма на територији Златиборског округа у периоду 2006-2020. године
Најважније чињенице о страдању младих у Републици Србији:
-У просеку, годишње погине око 100 и буде повређено више од 6.100 младих у саобраћају;
– У просеку, сваки четврти дан једно младо лице погине и сваког дана се повреди 16 младих лица. Осим тога, сваки други погинули мотоциклиста је млад, као и сваки трећи погинули путник и сваки пети погинули возач у путничком аутомобилу;
– Најугроженији су млади мушкарци старосне групе од 25 до 30 година;
– Млади возачи су најугроженији у 1. години возачког стажа;
– Сваки четврти погинули млади возач нема возачку дозволу;
– Највећи број младих возача погине у путничком возилу (56%) и на мотоциклу (32%);
– Мушка популација младих је најугроженија у сва три својства (у својству возача, путника и пешака);
– Од укупног броја саобраћајних незгода са погинулим лицима у којима су учествовали млади (у било ком својству) у чак 80% саобраћајних незгода један од возача био је млади возач;
– Највише младих лица погине у саобраћајним незгодама у којима учествује само једно возило, скоро половина (45%);
– Посебно се издваја група утицајних фактора предузимање непромишљених радњи од стране возача, која је забележена у 71% саобраћајних незгода са погинулим лицима и 69% саобраћајних незгода са повређеним лицима;
– Највећи број младих смртно страда у саобраћају у летњим месецима, у јуну и јулу;
– Највећи број саобраћајних незгода у којима је бар један учесник било младо лице, догодио се викендом: суботом и недељом;
– Највише погинулих младих буде ноћу између 23. часа и 24 часа после поноћи;
– Највише младих погине на државним путевима ван насеља, а највише буде повређено на општинским путевима у насељу.
Савети и препоруке за унапређење безбедности пешака (Извор: АБС, Прегледни извештај, Безбедност пешака у саобраћају, 2022)
За пешаке:
– Крећите се тротоаром или другом површином намењеном за кретање пешака, уколико их има дуж пута.
– На путу који нема тротоара или другу површину за кретање пешака, и принуђени сте да се крећете коловозом, крећите се што ближе ивици коловоза (на путу ван насеља уз леву ивицу коловоза). Пешак може да се креће уз десну ивицу коловоза само када је такво кретање за њега безбедније (непрегледна кривина, провалија, усек, одрон и сл.).
– Када се крећете коловозом у групи пешака, обавезно се крећите један иза другог, осим када водите са собом дете млађе од седам година. У том случају дете водите тако да буде ближе ивици коловоза.
– Колона пешака која се коловозом креће под контролом водича (организована колона пешака) мора се кретати уз десну ивицу коловоза у смеру кретања. Организована колона пешака не сме да онемогућава нормално одвијање саобраћаја нити да буде дужа од 100 метара. Уколико се коловозом креће више организованих колона пешака, одстојање између појединих колона мора бити најмање 30 метара.
– На путу који нема тротоар или другу површину намењену за кретање пешака, пешаци могу користити за кретање коловоз у ширини највише до једног метра, рачунајући од ивице коловоза.
– Немојте изненада ступати на коловоз.
– Пре ступања на коловоз, добро обратите пажњу на удаљеност и брзину кретања возила које Вам се приближава и претходно се уверите да ступањем на коловоз не угрожавате своју или туђу безбедност.
– Будите опрезни када пут делите са возилима. Увек крените од претпоставке да Вас возач наилазећег возила није уочио (возач може бити уморан, под дејством алкохола, дрога, или једноставно може да има проблема са видом).
– Коловоз и бициклистичку стазу прелазите пажљиво и најкраћим путем.
– Приликом преласка преко коловоза никако не смете да употребљавате мобилни телефон нити да користите слушалице на ушима, односно уређаје који одвлаче пажњу и ометају очи и уши да региструју опасне ситуације у саобраћају.
– Уколико у близини (мање од 100 метара) постоји обележен пешачки прелаз, изграђен прелаз или пролаз за пешаке, обавезно се при прелажењу пута крећите тим прелазом.
– Пре ступања на пешачки прелаз обавезно се претходно уверите да можете да пређете на безбедан начин, тако да ступањем на коловоз не угрожавате безбедност саобраћаја.
– Трудите се да кад год је то могуће остварите комуникацију са возачем “очи у очи“, пре него што ступите на коловоз.
– Трудите се да коловоз прелазите на локацијама где возачи очекују присуство пешака на коловозу. Најчешће су то раскрснице.
– Уколико у близини нема раскрсница и обележених пешачких прелаза, пронађите добро осветљена места где ћете опрезно, без угрожавања безбедности саобраћаја, прећи коловоз.
– Уколико прелазите коловоз испред или иза заустављеног возила на коловозу (путнички аутомобил, а посебно возила већих габарита – аутобус или камион), имајте у виду да Вас возач наилазећег возила можда неће уочити од заустављеног возила. Ова препорука се посебно односи на зоне аутобуских стајалишта и на децу пешаке, односно пешаке нижег раста.
– Не смете се кретати по коловозу аутопута или мотопута.
– Будите видљиви. Уколико се крећете путем у ноћним условима, носите светлу одећу и на себи обавезно имајте ретрорефлектујуће материјале или носите укључену лампу (ово се посебно односи на путеве ван насеља).
– Када прелазите коловоз на зелено светло семафора, прелазите пажљиво, посебно обратите пажњу на возила која у раскрсницу улазе из бочних праваца и скрећу у раскрсници.
– Избегавајте да се крећете у саобраћају када сте под дејством алкохола и дрога, јер утичу на Вашу пажњу, процену и координацију.
– Уколико сте старији од 65 година, редовно контролишите своје здравствено стање и имајте у виду да су Ваше психомоторне способности ослабљене. Бирајте погодне локације за безбедан прелазак коловоза (семафоризовани пешачки прелази, добро осветљене локације, уски коловози или коловози са разделним острвима где можете безбедно застати и пажљиво проценити ситуацију у саобраћају и сл.).
– Пешак који гура ручна колица, бицикл, мопед или мотоцикл, особе са инвалидитетом које се крећу у инвалидским колицима, морају се кретати уз десну ивицу коловоза у смеру кретања.
За возаче:
– Возите пажљиво, јер пешака има свуда.
– Понекад је веома тешко уочити пешака на коловозу. Посебно водите рачуна о пешацима у ноћним условима, у време сумрака и лоших временских услова (киша, магла, поледица, пут се пружа у кривини и сл.).
– Возите пажљиво у зони пешачких прелаза, некада пешаци изненада ступе на коловоз у близини пешачког прелаза, не обраћајаући пажњу на наилазећа возила.
– Често друга заустављена возила, могу ометати правовремено уочавање пешака који је започео прелазак коловоза.
– Поштујте ограничења брзине. Успорите у зонама повећане коцентрације пешака (центар насеља и објекти атракције, зоне школа, старачки домови, хипермаркети, домови здравља и сл.).
– Немојте никада возити под дејством алкохола и/или дрога.
– Избегавајте да возите када сте уморни и раздражљиви.
– Посебну пажњу обратите када су деца и старија лица на коловозу и у близини ивице коловоза.
– Када скрећете у раскрсници обратите пажњу на пешаке и пропустите их да пређу преко коловоза.
– По могућству, управљајте возилима која су посебно технички опремљена и пројектована да у случају саобраћајних незгода са пешацима последице судара буду што мање.
– Возач који скреће на бочни пут на чијем улазу не постоји пешачки прелаз дужан је да пропусти пешаке који су већ ступили или ступају на коловоз.
– Возач не сме возилом да пресеца организовану колону пешака која се креће по коловозу.
– Уколико су пешаци деца, немоћна лица, слепе особе које се крећу уз употребу белог штапа и/или пса водича, особе са инвалидитетом које се крећу у инвалидским колицима, или за кретање користе друга ортотичко – протетичка помагала, возач је обавезан да заустави возило и да их пропусти.
О безбедном управљању двоточкашима можете сазнати у текстовима „Безбедни на мотоциклу“, „Безбедни на бициклу“, „Безбедни на електричном тротинету“.